top of page

'Ik sport om mij zowel geestelijk als lichamelijk beter te voelen.'

Online heb ik veel informatie kunnen vinden om mijn paper te schrijven, maar dit vond ik toch niet genoeg. Daarom ben ik zelf een onderzoek gestart. Ik heb vervolgens een enquête gemaakt, online gezet en deze gedeeld via WhatsApp, Facebook en Instagram. 115 responsies en enthousiaste reacties verder, kan ik wel spreken van een redelijk valide onderzoek.

Uit het onderzoek zijn een aantal zeer interessante inzichten naar voren gekomen. Je ziet hierboven in de infographic al dat 91% van de ondervraagden aan sport doet en 83% let op haar voeding. Het gemiddelde BMI van hen is 22,1 wat een gezond gewicht is volgens het Voedingscentrum (2015). Je zou dus kunnen stellen dat zij er verantwoordelijk mee omgaan en dat het gewoon gezond is. Er is wel een maar, want we kunnen niet zien hoe hoog het gemiddelde vetpercentage is van deze dames. Het BMI kan dan wel gezond zijn, maar als het vetpercentage veel te laag is of te hoog dan kan het alsnog ongezond zijn.


'82% geeft toe veel afbeeldingen van fitte en gespierde jonge vrouwen via socialmedia te zien en 53% raakt daardoor geïnspireerd om meer te gaan sporten.’



#Social media

Maar liefst 47% van de ondervraagden, jonge vrouwen tussen de 16 en 35 jaar, volgt sport of gezondheid gerelateerde blog(s). 34% deelt wel eens een (post) work-out selfie en 56% deelt wel eens een foto van haar maaltijd. Deze foto’s worden vervolgens gedeeld via Instagram 36%, Snapchat 35% en Facebook 28%. Bovendien gaf 82% van de ondervraagden aan dat ze veel afbeeldingen van fitte en gespierde jonge vrouwen zien via social media en 53% geeft aan dat ze daardoor geïnspireerd raken om meer te gaan sporten. Jonge vrouwen raken dus geïnspireerd door beelden via social media om meer te gaan sporten, vervolgens delen zij ook weer beelden die weer andere vrouwen inspireren om meer te gaan sporten. Zo gaat het als het ware door in een spiraal en het houdt niet op. Strong is the New Skinny zal zo alleen maar groter en groter worden totdat het niet meer weg te denken is.


Jonge vrouwen zijn bewust steeds meer bezig met sport, voeding en gezondheid. Dit zou natuurlijk een zeer positieve ontwikkeling zijn als ze het ook echt doen om gezond bezig te zijn. Maar is dat ook zo? 79% van de ondervraagden geeft aan dat ze het belangrijk vinden om een fit lichaam te hebben. Ook vroeg ik aan ze waarom ze aan sport doen. De antwoorden die het meeste gegeven werden, gingen niet over gezondheid maar over het uiterlijk. ‘Ik voel me er fijn bij, vind het leuk om mezelf uit te dagen en resultaat te zien. Zoals een mooier figuur en betere conditie meer uithoudingsvermogen.’, ‘Om mij zowel geestelijk als lichamelijk beter te voelen – strakker in mijn vel te zitten en als uitlaatklep na een dag werken.’, ‘Ik ben veel gelukkiger als ik er een beetje oke uit zie en streef met mijn sporten ook mijn droomlichaam na’ en ‘om fit te zijn en om mijn lichaam in shape te houden.’. Het lijkt erop dat het er bij velen meer om het uiterlijk gaat dan om hun gezondheid..

#Beware Maar wat pas echt zorgelijk is, is dat 55 % van de respondenten aan geeft dat ze zich vaak niet lekker in hun vel voelen als ze een week niet gesport hebben. En nog eens 26 % wil het er vaak meteen weer af sporten als ze iets ongezonds hebben gegeten. Je moet toch gewoon iets ongezonds kunnen eten zonder dat je je schuldig voelt, of eens een weekje lekker lui kunnen doen, zonder depressief te raken? Slaan we er zo niet een beetje in door?EndFragment

Wat vinden jullie van deze inzichten? Kun je jezelf erin herkennen of helemaal niet? Heb je al een mening over Strong is the New Skinny gevormd of is die nu juist veranderd? Hieronder of bij 'Join the discussion' kun je reageren en uiteraard volgt er nog veel meer informatie over Strong is the New Skinny!




- XOXO - Kirsten




Follow #SitNS

MADE BY KIRSTEN
WITH LOVE

MY VIDEOS

SUBSCRIBE
VIA EMAIL

RECENT POSTS

MY PAPER ABOUT STRONG IS THE NEW SKINNY

bottom of page